Druhým společným dílem firem Škoda Holding a Karosa Vysoké Mýto v oblasti trolejbusů bylo představení kloubového trolejbusu Škoda 25 Tr Irisbus, odvozeného od kratší verze 24 Tr. Oba vozy vycházejí samozřejmě ze svých autobusových variant.
Oba vozy také účinkovaly na premiéře delšího z vozů, která proběhla 15.07.2004 na nádvoří Plzeňského Prazdroje. Nový 18metrový trolejbus má oproti kratší verzi nový restyling interiéru, odpovídající interiéru městského nízkopodlažního autobusu Citybus, který Karosa dodává od června 2004. Změny byly vyvolány skutečností, že interiér těchto autobusů již neodpovídal současným trendům a u některých funkcí bylo třeba zvýšit jejich užitnou hodnotu a také opticky prostorově zvětšit a zpříjemnit interiér. V restylovaném Citybusu (a trolejbusu) je aplikováno jiné řešení sloupků, přídržných tyčí a spojovacích dílů, jiné řešení mezistěny u cestujících, obložení stropu a osvětlení interiéru, jehož dimenzování lépe vyhovuje skutečné potřebě. Dalšími změnami je jiná barva palubní desky (sladěná s novým obložením), informační systémy (informační a reklamní panely, videoobrazovka) jsou lépe integrovány do vnitřního prostoru. Kromě nového barevného ladění pracoviště řidiče jsou změny vidět i na nové přístrojové desce VDO se sloupkem řízení, standardem je použití nových sedadel STER. Pozornost byla rovněž věnována výběru materiálů a upevňovacích systémů tak, aby zabezpečovaly vysokou protihlukovou ochranu. Nový interiér budou mít postupně i kratší trolejbusy Škoda 24 Tr Irisbus.
Na následujících řádcích vybíráme několik základních informaci o vozidle z materiálů společnosti Škoda Electric:
Škoda 25 Tr Irisbus je nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus využívající výhod progresivní elektrovýzbroje Škoda a karoserie 18metrového městského kloubového autobusu Agora Citybus z produkce skupiny Irisbus. Dlouhodobě provozně osvědčený asynchronní trakční motor Škoda 18ML 3550 K/4 o jmenovitém výkonu 240 kW, používaný v trolejbusech Škoda i vozidlech řady dalších světových výrobců je vybaven převodovkou s konstantním převodovým poměrem a je napájen z regulovaného střídače na bázi IGBT tranzistorů. Tento střídač zajišťuje i funkci elektrodynamické brzdy, takže brzdná energie je přednostně rekuperována zpět do troleje, a pokud to poměry na troleji nedovolují, je mařena v brzdovém odporníku. Dostatečný brzdný moment je přitom zajištěn po celou dobu brždění až do nulové rychlosti vozidla. Značná rezerva výkonu trakčního pohonu uděluje vozidlu vynikající dynamiku jízdy i ve stoupání, přičemž princip regulace trakčního pohonu umožňuje dosáhnout i vysoké úrovně jízdní pohody. Napájení pomocných asynchronních pohonů (kompresor, pomocné čerpadlo apod.) a nabíjení palubní baterie 24 V je zabezpečeno statickými polovodičovými rněniči, jejichž výstupy jsou galvanicky odděleny od napětí troleje.
Elektrovýzbroj je převážně uložena v kontejneru na střeše vozidla. V zadním motorovém prostoru může být na přání zákazníka umístěn napájecí zdroj pomocného pojezdu trolejbusu (dieselgenerátor nebo trakční akumulátorová baterie), který umožňuje jízdu vozidla při výpadku trolejového napětí nebo v úsecích bez trolejového vedení. Trolejbus je standardně vybaven poloautomatickými trolejovými sběrači, na přání zákazníka mohu však být použity levnější manuálně ovládané sběrače (pouze u verze vozu bez pomocného pojezdu). Rovněž na přání zákazníka může být trolejbus vybaven výhybkovým odporníkem nebo ovladačem rádiem řízených výhybek. Trolejbus je vybaven teplovodním topením s elektrickým průtokovým ohřívačem vody, napájeným trolejovým napětím 600/750 V DC. Topná tělesa ohřívače mají dvojitou elektrickou izolaci. Elektrovýzbroj trolejbusu Škoda 25 Tr Irisbus je v maximální možné míře unifikována s elektrovýzbrojí 12m trolejbusu Škoda 24 Tr. Významnou výhodou trolejbusu Škoda 25 Tr Irisbus je zachování velmi vysokého stupně unifikace s autobusy Agora Citybus, což ocení zejména dopravní podniky, provozující jak trolejbusovou, tak i autobusovou dopravu s využitím uvedeného typu vozu. Tato unifikace rovněž umožňuje využití široce vybudované servisní sítě Irisbus, respektive Karosa.
Kloubák 25 Tr se v ulicích Plzně zatím příliš neukázal, ale to by se mělo brzy změnit, protože trolejbus bude pod plzeňskými dráty najíždět své povinné zkušební kilometry, nejdříve bez cestujících, později i s pasažéry. O fotografie se s vámi samozřejmě podělíme.