:.. trolejbusy.plzenskamhd.net ..:

znak města Plzně   trolejbusy.plzenskamhd.net   znak města Plzně
trolejbusy.plzenskamhd.net: anketa
Zajímavosti
Výročí plzeňské MHD v roce 2006

Tato stránka vznikla díky Ing. Jiřímu Breníkovi, jenž si dal tu namáhavou práci a nashromáždil a zpracoval následující řádky.

Výročí plzeňské MHD v roce 2008
Výročí plzeňské MHD v roce 2007
Výročí plzeňské MHD v roce 2005


80 let

rok 1926 - rozšířena vozovna v Cukrovarské ulici o druhou halu, rekonstruovány vjezdové koleje a přestavěna posuvna;

rok 1926 - zakoupeny vozy ev.č. 34 - 37 (Zeman/Škoda);


75 let

rok 1931 - zrušena kolejová odbočka k hlavnímu nádraží (provoz ukončen v r.1929);

rok 1931 - dán do provozu 396 metrů dlouhý jednokolejný úsek ve Skvrňanech k mostu přes železniční trať na Cheb (asi 01.11.);

rok 1931 - byly vybudovány vlastní autobusové garáže s dílnou a benzínovou čerpací stanicí (předtím garážovaly v tramvajové vozovně);

15.10.1931 - zavedly Elektrické podniky města Plzně a Prahy autobusové spojení Plzně s Prahou 4x denně tříosým autobusem TATRA ev.č. 15 a autobusem s prodlouženou karoserií ŠKODA 506 ev.č. 10, oba měly WC s umyvadlem na konci vozu;

listopad 1931 - zahájena autobusová doprava z náměstí Republiky do Božkova;


70 let

rok 1936 - začala přestavba některých Křižíkových motorových vozů na vlečné (první č. 1, 5 a 6) z důvodu nedostatku vlečňáků;


65 let

09.04.1941 - zahájen provoz trolejbusů na první lince A v trase Městské Lázně - Doubravka a 01.05. na lince H Městské Lázně - Ústřední hřbitov vozy Škoda 3 Tr1 ev.č. 101-106;

25.06.1941 - zahájen provoz na provizorním mostě přes Radbuzu (probíhala výstavba Pražského mostu do léta 1942);


60 let

srpen 1946 - jezdilo po trati do Doubravky ve zkušebním provozu s cestujícími postupně 11 modrých kloubových trolejbusů italského původu OMS-ISOTTA-TIBB, určených pro DP Mostu a Litvínova, které plzeňská Škodovka rekonstruovala;


55 let

rok 1951 - probíhalo zjednosměrnění vlečných vozů ev.č. 2, 21 a 25 (pův. motorové) a také modernizace motorových vozů ev.č. 46, 47, 48 a 53 na jednosměrné, na lince č. 1 začaly být z kapacitních důvodů vypravovány třívozové soupravy

rok 1951 - zavedena autobusová linka č. 22 z Borské ulice na Karlov;


50 let

01.07.1956 - zaveden celodenní provoz autobusové linky 27 a 53 do Červeného Hrádku a Dýšiny;

po 09.11.1956 - zařazeny do provozu vozy T1 ev.č. 111 - 125;

prosinec 1956 - ukončen provoz pracovního vozu ev.č. 23 a nejezdily už Křižíkovy vozy ev.č. 11 - 20 a původní pražské vozy ev.č. 72, 74 - 79;


45 let

velmi důležitý mezník v MHD

26.01.1961 - začala se používat různobarevná pořadová čísla pro označení linek: 1 = modrá, 2 = červená, (později 3 = žlutá, 4 = zelená, 5 = bílá); ve špičkách pracovních dnů přejížděly 4 vozy ze Skvrňan na Bory (9. - 12. pořadí) jako posila

rok 1961 - původní malý autobus č.5,přestavěný v roce 1933 pro potřebu vrchního vedení s výsuvnou plošinou, byl prodán do DP České Budějovice;

duben 1961 - postupně se začaly montovat na střechy tramvají pantografy (bez uhlíkových lišt) a nade dveřmi se objevovala signalizace NEVYSTUPOVAT;

od 28.04.1961 - začaly se montovat na čela střech vozů T1 rudé pěticípé socialistické hvězdy s úchyty na praporky

konec prvního pololetí 1961 - zaveden pokusně na autobusové lince č. 26 samoobslužný provoz (na běžné jízdenky bylo dotištěno dodatečně velké fialové písmeno S);

červeneci 1961 - v úseku Bolevec - Kopeckého sady vypravován jeden trolejbus určený k přepravě kočárků;

06.07.1961 - začaly načas jezdit vozy linky č. 2 v sedle v úseku Skvrňany - U Zvonu (4 vozy), ve špičce pak 13 vozů v úseku Skvrňany - Slovany (připravovalo se prodloužení trati na Světovar a Sladkovského třída byla rozkopaná);

rok 1961 - odstraněna na lince č. 13 úzká serpentinová silnice v Malostranské ulici a zrušeno řízení provozu světelnou signalizací;

08.09.1961 - prodloužila se autobusová linka č. 28 z Újezda a Doubravky do Slovanského údolí (až do doby zavedení tramvají 30.11.1973); ve stejné době začaly jezdit některé spoje linky 20 na Bílou Horu přes Roudnou;

30.09.1961 - vyjela první tramvaj na pantograf - "trabuko" ev.č. 63;

konec září 1961 - vozový park tramvají obohacen o 14 vozů T2 ev.č. 138 - 151 s uzavřenou kabinou řidiče a už s pantografy;

01.10.1961 - zaveden S - provoz jako první na trolejbusech na linkách 10 a 11;

01.10.1961 - vyřazen z provozu pracovní vůz ev.č. 30, vzhledem k zavedení pantografů s uhlíkovými lištami bylo ukončeno grafitování trolejí (naposledy souprava pracovních vozů ev.č. 39+30+10 vyjela 24.06.1961);

08.10.1961 - začaly jezdit vozy T1 na lince č. 2 Skvrňany - Sladkovského tř., 6 vozů T1 v sedle a 11 ve špičce doplněné pěti starými vozy; vozy T1 jezdily všechny v S - provozu na pantograf

konec října 1961 - už jezdily na pantograf na lince č. 1 všechny T2 138 - 151 (s průvodčími)

19.10.1961 - zaveden posilový bezjízdenkový provoz autobusových linek rychlých spojů "P" ke Škodovce z Bolevce (P4) a nám Odborářů a Gottwaldova nádraží do Skvrňan; 23.11.1961 pak z Jiráskova náměstí (P1), 07.12.1961 z Doubravky od Pietasu (P2) a ze Starého Plzence přes Bručnou (P3);


40 let

28.02.1966 - zprovozněna smyčka Pietas na lince č. 10;

28.03.1966 - zavedena autobusová linka č. 29 z Nejedlého sadů do sídliště Doubravka;

rok 1966 - zařazen do provozu prototyp trolejbusu Škoda T 11 ev.č. 214;

od října 1966 - začaly se odstraňovat zadní plátěné transparenty na vozech T2 a montovat plechové rámečky na čísla linek


35 let

01.03.1971 - posílení linky č. 29 v úseku Mrakodrap - Bory,Šimerova ul.;

03.06.1971 - výjezd bývalé T1 ev.č. 133 po nehodě v nové karoserii T2 z Ústí nad Labem (ex 151);

23.08.1971 - výjezd havarované T2 ev.č.143 (nehoda 25.03.1968) v nové karoserii T2 z Ústí nad Labem (ex 166);

rok 1971 - ukončen provoz trolejbusových souprav s vleky (až 20 kusů);

rok 1971 - předán do TM Brno trolejbus Škoda 6 Tr2 ev.č. 135;


30 let

během února 1976 - do provozu devatenáct vozů T3 ev.č. 189 - 207. Vozy 189 - 196 byly opatřeny pokladnou průvodčího, načež bylo vytvořeno 8 soupravy, kdy vždy první vůz byl bez podkladny a zadní s průvodčím. Sólo zůstaly vozy 197, 206 a 207;

12.04.1976 - přemístěna konečná stanice linky č. 28 z Anglického nábřeží na nám. Republiky;

01.09.1976 - ukončen provoz trolejbusů linky č. 14 na Košutku, nahrazen autobusy;

01.09.1976 - některé spoje linky č. 53 prodlouřeny z Dýšiny do Nové Hutě;

01.09.1976 - prodloužena linka č. 10 z Habrmannova nám. do smyčky Doubravka,Zábělská a původní smyčka zrušena


25 let

rok 1981 - dodány poslední trolejbusy Škoda 9 TrHT ev.č. 341 - 345

09.01.1981 - prodloužena autobusová linka č. 34 z Kotkovy ul. na Karlov

únor 1981 - přišlo do Plzně 10 vyřazených vozů T1 z Prahy (přes jeden milión najetých km), které v Plzni dojezdily do konce roku 1983 pod ev.č. 17, 19 - 27;

02.03.1981 - prodloužena linka č. 36 ze Sverdlovské ul. (dnešní alej Svobody) do nové točky v Bolevci;

31.08.1981 - vyjely plzeňské trolejbusy poprvé s novým bočním orientačním označením, větší tabulky odlišné od předních úzkých

07.09.1981 - zahájen celodenní provoz do točky Bolevec,PS na lince 13A (až do zavedení tramvajové linky č.1 dne 25.05.1990);

20. - 21.10.1981 - výjezd trolejbusů na novou smyčku Husovo náměstí;

01.11.1981 - zaveden systém odbavování MOC; ukončen provoz posledních 22 průvodčích; posledním vozem s S - provozem a pokladnou u řidiče byla T1 č. 125

01.11.1981 - prodloužena linka č. 10 z Nádražní ulice až na Husovo náměstí;

01.12.1981 - poprvé v zimě vyjel sněhový pluh tlačený brusem ex Praha ev.č. 2077;


20 let

02.01.1986 - zahájen provoz linky č. 3 Skvrňany - Frunzeho (dnes Mozartova) ve špičkách pracovních dnů devíti vozy (od 21.04. pouze 5 vozů); až do 05.05. se vystupovalo a nastupovalo ve stanici U Gery;

02.01.1986 - rozšířen provoz autobusové linky č. 35 na několik spojů denně;

leden 1986 - zařazeno do provozu 10 vozů T3 SUCS ev.č. 256 - 265;

22.03.1986 - oficiálně založen kroužek přátel MHD při ZV ROH DPmP s názvem Tram - Bus - Club; ovšem částečně už fungoval asi 6 let předtím;

19.05.1986 - zahájena výluka linky č. 2 v úseku Sladkovského tř. - Koterovská - nám. J. Krautwurma kvůli instalaci panelů BKV; ze Světovaru na nám. J. Krautwurma jezdila náhradní tramvajová kyvadlová doprava tvořená soupravou 2x T3 PX (v zapojení zády k sobě, tzv."Lobogo") vozy ev.č. 187+188 nebo ev.č. 186+185 až do 31.08.; rozkopaný úsek byl nahrazen NAD linkou "A" z Mikulášského náměstí na náměstí J. Krautwurma;

21.06.1986 - uvedena nová autobusová točka na Borech pro linky č. 21 a 26;

06.09.1986 - porouchaný noční vůz T2 ev.č. 155 projel bez zastavení po Klatovské tř. (od restaurace Belveder) přes Nejedlého sady až k pumpě na Karlovarské třídě v čase po 4. hodině ráno (porucha brzd);

15.11.1986 - uvedena do provozu nová velká trolejbusová smyčka v Božkově;

29.11.1986 - zastaven provoz trolejbusů linky č. 11 a zavedena NAD z důvodu rekonstrukce Rokycanské třídy;


15 let

rok 1991 - dodány poslední trolejbusy 14 Tr ev.č. 446 - 460;

13.04.1991 - zastaven provoz předměstských autobusových linek č. 52 a 53;

15.04.1991 - zavedena linka č. 42 od Divadla J. K. Tyla do Radčic;

13.05.1991 - zahájen provoz na nové smyčce Skvrňany,Malesická (pro špičkové linky č. 3 z Košutky a č. 5 z Bolevce) a uveden do provozu nový dvoukolejný úsek sady Pětatřicátníků - Palackého náměstí;

01.08.1991 - linky č. 30, 33 a 40 jezdí v sídlišti Košutka Studentskou třídou;

11.12.1991 - zastaven provoz na lince č. 51 do Starého Plzence;


10 let

12.01.1996 - výjezd nové rekonstruované soupravy T3 z Prahy ev.č.103+104;

15.01.1996 - zahájena přeprava tělesně postižených osob včetně invalidních vozíků linkou Z speciálním autobusem ev.č. 432; v Po a ve St jezdí střídavě v trase Zvon - Bory, Zvon - Doubravka - Bukovec, Zvon - Vinice - Fakultní nemocnice Lochotín - Bolevec - Košutka;

23.03. - 13.10.1996 - vedeny linky č. 33 a 40 z Kopeckého sadů Smetanovými sady k divadlu J. K. Tyla; nástupní zastávka byla před Magistrátem města Plzně;

jaro 1996 - zbourán starý most přes Radbuzu v Doudlevcích a pak postaven nový (přechodně se jezdilo po montovaném vojenském mostě zv. "rámusák");

01.06.1996 - opět jezdí linky č. 52 a 53 do Chrástu, Kyšic a Dýšiny;

červen 1996 - jaro 1997 - probíhala rekonstrukce Malostranské ulice; trolejbusový a autobusový provoz byl po jedné polovině vozovky; trolejbusy používaly třetí stopu zavěšenou uprostřed vozovky;

rok 1996 - dodáno posledních 7 kloubových trolejbusů Škoda 15 TrM ev.č. 472 - 478;

rok 1996 - zakoupeno 10 autobusů Karosa B 931.1675 ev.č. 433 - 442 už s informačním systémem BUSE

23.10.1996 - linka Z jezdí v trase Zvon - Doubravka - Bukovec - Bolevec - Vinice - FN Lochotín - Zvon (velký okruh);

rok 1996 - modernizováno ve Škodě Dopravní Technika 12 tramvají na T3M ev.č. 247, 214 - 216, 221 - 224, 227+228, 241+242;

15.07. - 22.09.1996 - probíhala oprava trati č. 4 od Dobrovského ulice k Chodskému náměstí;

20.07. - 14.09.1996 - oprava Klatovské třídy od Dobrovského ulice na Bory (byla zavedena NAD);

14.09.1996 - prodloužena linka č. 20 z Radčic až do Křimic;

23.09. - 21.10.1996 - výluka na tramvajové trati č. 2 v úseku Internáty - Macháčkova (do Skvrňan NAD); v úseku Internáty - Světovar jezdilo 10 vozů KT8D5


5 let

leden 2001 - rozhodnuto, že vůz T3 č. 175 bude upraven na pracovní vůz,který nahradí dosluhující kolejový brus č.100 a bude mít navíc na střeše umístěnu budku na kontrolu trolejí (dodnes nejezdí);

26.02. - 26.03.2001 - konaly se zkušební jízdy po plzeňských linkách obousměrné nízkopodlažní tramvaje určené pro americký Portland (testovací ev.č. 111);

březen 2001 - zakoupeny první čtyři nízkopodlažní trolejbusy s asynchronním pohonem a s přídavným dieselagregátem tzv. "Trejsiny" ev.č. 479 - 482; od 09.04.2001 (k 60.výročí) jsou dva z nich vypravovány denně na linku č. 16;

02.05.2001 - zavedena linka č. 35 v trase Radčice - sady Pětatřicátníků - Křimice;

02.05.2001 - výjezd první soupravy T3R.P ev.č. 282+283 (ještě bez polopantografu);

květen - červen 2001 - do všech vozidel instalovány nové plastové lékárny

16.06.2001 - vyjel v Českých Budějovicích (v rámci 10. výročí nového trolejbusového provozu) historický trolejbus 9 TrHT28 ev.č.12 (ex Plzeň ev.č. 339);

19.06.2001 - umístěna na Václavském náměstí v Praze po rekonstrukci na kavárnu stará tramvaj ev.č. 2077, která od roku 1972 do roku 1987 sloužila v Plzni jako pracovní ((kolejový brus) a poté jako č. 80 byla určena jako historická;

22.09.2001 - zprovozněno nové autobusové obratiště Litice,Klatovská na lince č. 21;

konec září 2001 - proběhla u vozů T3 montáž předních přídavných zrcátek;

24.10.2001 - dán do provozu kruhový objezd u Nové Hospody (linka č. 12);

05.12.2001 - vyřazen z provozu prototyp kloubového trolejbusu Škoda 15 Tr ev.č. 414 a převezen do depozitáře Muzea Škoda;

© 2006
pavel2 & hupi

NAVRCHOLU.cz
trolejbusy.plzenskamhd.net: Reklama
Reklama: