Nový typ nízkopodlažního trolejbusu označeného Škoda 24 Tr Irisbus představily ve světové premiéře v Plzni dne 25.09.2003 plzeňská Škoda Holding a Karosa Vysoké Mýto, člen nadnárodní skupiny Irisbus. Plzeňská Škoda Electric, výrobce trakčních výzbrojí, zároveň s Irisbusem podepsala dohodu o společném postupu na světových trzích.
V Česku a ve východní Evropě bude mít vozidlo v titulu na prvním místě název Škoda, v zemích Evropské unie naopak Irisbus. V roce 2005 chtějí oba podniky dodat zejména českým městům 20 těchto vozů, jejichž sériová montáž začne v Plzni od ledna. V dalších letech oba partneři počítají s výrobou 30 až 100 vozů ročně. Cena vozidla, které bude dodáváno s trakční výzbrojí, dieselovým motorem a akumulátorovou baterií na kratší dojezd, bude na úrovni současných škodováckých trolejbusů. Podle generálního ředitele Škody Holding Martina Romana jde o plně konkurenceschopný český výrobek, který se uplatní i na nejnáročnějších trzích.
"Společný produkt má velkou šanci uspět na trhu díky unifikaci s autobusy a měl by dopravním podnikům přinést výrazné snížení nákladů v servisu a u náhradních dílů," uvedl pro ČTK generální ředitel Karosy Rudolf Černý. Připomeňme, že snaha o unifikaci trolejbusu s autobusem byla u nás již dříve. Do finální výroby se například dostaly vozy Škoda T 11 / Karosa ŠM 11, na konci let osmdesátých Škoda 17 Tr / Karosa řady 800, posléze Škoda 21 Tr / Škoda 21 Ab či v současnosti Solaris Urbino / Solaris Trollino z DP Ostrava. Ředitel Karosy v tomto směru vyjádřil potěšení nad tím, že se Karosa už před rokem se Škodovkou dohodla, že již nebude v Ostrově vyrábět autobusy s trolejbusovými karosériemi (Škoda 21 Tr/21 Ab).
Zájem o vozy už projevila všechna česká města, zejména Zlín. Výhodou trolejbusu s karosérií Karosa City Bus a kompletní elektrickou výzbrojí ze Škody Electric je, že provozovatelé budou mít jeden sklad mechanických dílů pro autobusy i trolejbusy. Dalším kladem je velmi kvalitní karosérie z vysokomýtského podniku s povrchovou úpravou kataforézou, jejíž životnost je oproti současným trolejbusům dvojnásobná. Třetí výhodou je stavebnicový systém vozidla.
Vývoj prototypu 24 Tr trval devět měsíců. "Od září 2003 už pracujeme na kloubovém, osmnáctimetrovém trolejbusu," řekl generální ředitel Škody Electric Václav Svoboda. Vůz označený jako Škoda 25 Tr Irisbus byl oproti předpokladům nakonec předveden až v polovině července 2004. Společnost Škoda už roku 2003 investovala do vývoje nových typů trolejbusů 50 milionů korun.
Autoři fotografií z předvádění vozu: Jiří Šplíchal a Martin Janda |