Trolejbusy
Světová premiéra Škoda 24 Tr Irisbus
Nový typ nízkopodlažního trolejbusu označeného Škoda 24 Tr Irisbus představily ve světové premiéře v Plzni dne 25.09.2003 plzeňská Škoda Holding a Karosa Vysoké Mýto, člen nadnárodní skupiny Irisbus. Plzeňská Škoda Electric, výrobce trakčních výzbrojí, zároveň s Irisbusem podepsala dohodu o společném postupu na světových trzích.

V Česku a ve východní Evropě bude mít vozidlo v titulu na prvním místě název Škoda, v zemích Evropské unie naopak Irisbus. V roce 2005 chtějí oba podniky dodat zejména českým městům 20 těchto vozů, jejichž sériová montáž začne v Plzni od ledna. V dalších letech oba partneři počítají s výrobou 30 až 100 vozů ročně. Cena vozidla, které bude dodáváno s trakční výzbrojí, dieselovým motorem a akumulátorovou baterií na kratší dojezd, bude na úrovni současných škodováckých trolejbusů. Podle generálního ředitele Škody Holding Martina Romana jde o plně konkurenceschopný český výrobek, který se uplatní i na nejnáročnějších trzích.

"Společný produkt má velkou šanci uspět na trhu díky unifikaci s autobusy a měl by dopravním podnikům přinést výrazné snížení nákladů v servisu a u náhradních dílů," uvedl pro ČTK generální ředitel Karosy Rudolf Černý. Připomeňme, že snaha o unifikaci trolejbusu s autobusem byla u nás již dříve. Do finální výroby se například dostaly vozy Škoda T 11 / Karosa ŠM 11, na konci let osmdesátých Škoda 17 Tr / Karosa řady 800, posléze Škoda 21 Tr / Škoda 21 Ab či v současnosti Solaris Urbino / Solaris Trollino z DP Ostrava. Ředitel Karosy v tomto směru vyjádřil potěšení nad tím, že se Karosa už před rokem se Škodovkou dohodla, že již nebude v Ostrově vyrábět autobusy s trolejbusovými karosériemi (Škoda 21 Tr/21 Ab).

Zájem o vozy už projevila všechna česká města, zejména Zlín. Výhodou trolejbusu s karosérií Karosa City Bus a kompletní elektrickou výzbrojí ze Škody Electric je, že provozovatelé budou mít jeden sklad mechanických dílů pro autobusy i trolejbusy. Dalším kladem je velmi kvalitní karosérie z vysokomýtského podniku s povrchovou úpravou kataforézou, jejíž životnost je oproti současným trolejbusům dvojnásobná. Třetí výhodou je stavebnicový systém vozidla.

Vývoj prototypu 24 Tr trval devět měsíců. "Od září 2003 už pracujeme na kloubovém, osmnáctimetrovém trolejbusu," řekl generální ředitel Škody Electric Václav Svoboda. Vůz označený jako Škoda 25 Tr Irisbus byl oproti předpokladům nakonec předveden až v polovině července 2004. Společnost Škoda už roku 2003 investovala do vývoje nových typů trolejbusů 50 milionů korun.

Autoři fotografií z předvádění vozu: Jiří Šplíchal a Martin Janda

Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus
nový typ trolejbusu Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr u Tyršova mostu přední část vozu
Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus
o představení nového vozidla měli novináři velký zájem generální ředitel plzeňské Škodovky pózuje fotografům představitelé výrobce byli už uvnitř vozu zpovídáni novináři
Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus
zadní část vozu detail zadní části trolejbus v areálu Škodovky v Doudlevcích
Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus
trolejbus zajíždí do haly byl přichystán i dort panely s technickými údaji škodováckých trolejbusů
Od září 2003 do začátku dubna následujícího roku jezdil krátký tykadlák, později označený plzeňským evidenčním číslem 999II na zkušebních jízdách. Od 04.02. pak i s cestujícími, a to převážně na lince č. 11, kde na svém nízkopodlažním kurzu stačil ujet 150 km denně, což bylo ideální ke splnění homologace. Vůz pak prezentačně navštívil jiná města, jako např. rakouský Salzburg či Zlín. Nyní je do vozidla místo pomocného elektropohonu namontován dieselagregát, podobně jako u plzeňských trolejbusů Škoda 21 TrACI. Začátkem července 2004 prodělal vůz úspěšnou převáděcí akci v Mariánských Lázních, kde snad napomohl k odvrácení nepříznivého pohledu na trolejbusy obecně.
Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus
Škoda 24 Tr Irisbus
na Americké třídě
(05.03.2004)
24 Tr cestou na Ústřední hřbitov
(10.03.2004)
nový trolejbus v centru města
(10.03.2004)
Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus
na zastávku U Práce přijíždějí tři vozy plzeňského DP
(16.03.2004)
trolejbus 24 Tr
(16.03.2004)
24 Tr a jeho bratr Karosa Citybus
(16.03.2004)
Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus Škoda 24 Tr Irisbus
zadní část škodováckého trolejbusu
(16.03.2004)
24 Tr u Plzeňského Prazdroje
(27.03.2004)
na konečné u hřbitova
(27.03.2004)
  Škoda 24 Tr Irisbus  
  prototyp trolejbusu opět v centru
(01.04.2004)
 
© 2003 - 2004
pavel2 & hupi

NAVRCHOLU.cz